بخش بعدی
نظریه ها
(هوش و تیزهوش)
در واقع باید گفت که مفهوم هوش به گونه ای که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد(تا قبل از تاثیر شگفت انگیز آلفردبینه و تنودورسیمون در سال 1905) ناشناخته ماند تا آن زمان هیچ کس خصوصیت هوش را به شکلی که امروزه درک میشود از معانی و پیرایه های اضافی که فلاسفه و روان شناسان به آن افزوده بودند، تغییر و تفکیک ...
بخش بعدی
تاریخچه
بررسی تاریخی مربوط به آموزش و پرورش کودکان استثنایی و چگونگی شکل گیری دیدگاه مردم و توجه نسبت به این گونه کودکان سه مرحله وجود دارد:
1- دوره ای که کودکان استثنایی مورد غفلت و بد رفتاری واقع میشوند و بدترین شکل با آنها برخورد میشد دنیا از فاصله زمانی که اسپارتها کودکان معلول را می کشتند راه دراز و همواری را پیموده ...
بخش بعدی
مفهوم: مفهوم کودکان استثنایی از دو نظر قابل بررسی است اول از دیدگاه عام آن که مربوط به کل افراد انسانی است و دوم از نظر روان شناختی که به ارائه آموزشات ویژه به گروه های خاصی از افراد جامعه می پردازد با کمی دقت و تأمل درمی یابیم که هیچ دو انسانی مشابه هم نیستند و به ویژه در زمینه ذهنی و رفتاری این تفاوت ها چشمگیر تر است ...
بخش بعدی فصل 2
مقدمه
کودکان آموزش پذیرند ولی نمیتوانند به قدر کافی از برنامه مدارس عادی استفاده کنند این کودکان به برنامه تحصیلی تعدیل یافته و متمایزی نیاز دارند که آنها را به بالاترین درجه رشد و پیشرفت ممکن برساند.
کودک عقب مانده ذهنی گرچه کمبود ذهنی دارد ولی به قدر کافی آموزش پذیر است و میتواند بیاموزد که امور روزمره خود را ...
بخش بعدی
تعاریف و اصطلاحات
1- هوش: هوش آن چیری است که آزمونهای هوش آن را می سنجد و از این طریق افراد عقب مانده را از افراد طبیعی و باهوش متمایز می کنند(بینه، گنجی 1379)
2- تیزهوش: کودک تیزهوش یاسرآمد کسی است در یکی از رشته های با ارزش از خود توانایی و برجستگی قابل توجهی نشان دهد(افروز 1380)
3- عقب ماندگی ذهنی: یک وضعیت و شرایط خاص ذهنی که ...
بخش بعدی
موسسه ملی و زمینه پژوهشهای مربوطه به ناتوانی و توانبخشی NIDRR اهداف خاصی را در حیطه زندگی مستقل و یکپارچه سازی اجتماعی به ویژه جنبه هایی که منجر به مشارکت کامل در جامعه میشوند دنبال میکند این اهداف عبارتند از:
1- تشخیص و ارزیابی عوامل یا حیطه های از یکپارچه سازی اجتماعی و زندگی مستقل به ویژه جنبه های که منجر به مشارکت کامل ...
بخش بعدی
آنها در آن زمان دانشجویان برکلی بودند و از تسهیلات پزشکی برای محل اقامت خود استفاده میکردندآنها به این فکر افتادند که این محل برای زندگی آنها مناسب نیست و میبایست در جامعه زندگی کننداین رویداد در واقع شروع جنبش زندگی مستقل بود برای این امر تامین اعتبار شد و اولین مرکز زندگی مستقل تاسیس شد که هنوز عناصری از آن تا به امروز ...
بخش بعدی
چنین خدماتی عبارتند از مراکز تشخیص و ارزیابی فرصتهای اولیه و ویژه آموزشی آغاز برنامه های تحریکی و دوره شیرخوارگی و تداوم آنها در خلال دوره پیش دبستاني و برنامه های آموزشی که شامل فعالیتهای متناسب با سن موضوعات تحصیلی عملی و کاربردی آموزش فرایند انتقال یا گزار و فرصتهایی برای زندگی مستقل رقابتی تا حداکثر امکان می ...
بخش بعدی
افزون بر این تعریف فعلی کم توانی ذهنی رفتار سازشی را نیز به عنوان یک عنصر مهم اولیه برای هدفهای تشخیص در بر می گیرد. این دو ملاک عقلانی و رفتار سازشی بالقوه های ورود افراد بر این دسته از ناتوانی را با محدودیت روبرو نموده و تعداد آنها را کاهش داده است. گراسمن مشخص میکند که کم توانی ذهنی وضعیت فعلی زندگی است و لزوما فرمن یا ...
بخش بعدی
اگرچه ایتار احساس میکرد تلاشهایش در آموزش پسر وحشی آوردن که بعداً ویکتور نامیده شد با شکست مواجه شده است اما یکی از دانشجویان او بنام ادوارد سکن یافته های وی را بیش از پیش پروراند تا آنجا ایتار به عنوان رهبر نهضت کمک به کودکان و بزرگسالان عقب مانده ذهنی شناخته شد سکن در سال 1848 بنابر پاره ای اغتشاشات سیاسی از اروپا به ...
بخش بعدی
برای پی بردن به چگونگی وضعیت رشدی یک کودک عقب مانده ذهنی، باید مقیاس طبیعی رشدرا دانستو سپس رشد کودک عقب مانده ذهنی را با آن سنجید بطور کلی رشد کودکان مختلف با هم تفاوت دارد و حتی جریان رشد در یک کودک نیز در دوران مختلف زندگی فوق میکند. جنسیت نیز در رشد کودکان موثر است و پسر و دختر نیز تفاوتهایی از نظر رشدی با هم دارند، ...
بخش بعدی
مقدمه 4: هیچ نظام آموزشی در سطح جهان بدون نقص نیست و هر برنامه ای نیازمند اصلاح و بازنگری است به منظور بهینه سازی نظامهای آموزشی یکی از راه کارهای اساسی ارزیابی های مکرر از نظام آموزشی و ارائه بازخورد مناسب به منظور رفع معایب و افزایش کارآیی آنها است. بررسی محتوای آموزشی و میزان کاربرد پذیری این محتوا در زندگی مستقل و نیز ...