بخش بعدی
ضربه ها و لطمه های وارد بر مغز کودک به هنگام تولد:
در بعضی از مواقع ضربه ها و لطمه ها ی وارده بر مغز از جمله عوارض متدوال عقب ماندگی ذهنی و اختلالات حسی و حرکتی است استفاده از وسایل فیزیکی و مکانیکی پزشکی مانند قاشقک یافور سپس(forcepce) در بسیاری از موارد اگر با دقت لازم همراه نباشد باعث وارد آمدن فشار بر جمجمه و مغز نوزاد شده و ...
بخش بعدی
زایمان های طولانی:
در بعضی مواقع بواسطه طول مدت زایمان و ایجاد شرایط نامساعد برای جنین فشارهای غیر طبیعی بر نوزاد وارد آمده و سبب اختلالات ذهنی میگردد. معمولاً علل زایمان های طولانی عبارتند از: عدم تناسب بین جمجمه کودک و لگن استتخوانی مادر حالت کم حرکتی و یا بی حرکتی رحم، بزرگی غیر عادی نوزاد، قرار گرفتن غیر عادی کودک در ...
بخش بعدی
عوامل مربوط به هنگام تولد:
بسیاری از اختلالات حسی و حرکتی و هوش کودکان حاصل شرایط نامطلوب زایمان و یا بر اثر اشتباهات پزشکی به هنگام تولد میباشد امروزه در غالب کشورها می کوشند که با ایجاد تسهیلات و شرایط مطلوب از تعداد این عوامل نامساعد و نامطلوب تا آنجا که مقدور است بکاهند اگر چه امروزه اکثر زایمانها طبیعی و یا بدون ...
بخش بعدی
سیفلیس ارثی:
ابتلا والدین یا یکی از آنها به بیماری سیفلیس موجب ابتلا جنین به این بیماری ارثی میشود این بیماری برای جنین و رشد طبیعی آن بیمار خطرناک است و معمولاً از طریق مادر به کودک سرایت میکند علاوه بر ایجاد نارسائی های هوشی در کودک ناهنجاری های حسی و حرکتی بالاخص کوری و فلج و سرع را نیز سبب می گردد در بعضی از موارد موجب ...
بخش بعدی
کودکانی که به علت اختلالات ژنتیکی در سوخت و ساز دوران رحمی مبتلا به نارسائی ذهنی میشوند نیز باهم اختلافات زیادی دارند.
چنانچه اطفال مبتلا به RKU یا اختلالات متابولیکی در بد تولد تشخیص داده شوند.(در حین هفته اول) با تغییر رژیم غذایی و درمانی مخصوص میتوان از تاثیرات منفی شرایط قبل از تولد پیشگیری نمود. امروزه در اغلب ممالک ...
بخش بعدی
برای سهولت بیشتر، علل عقب ماندگی ذهنی را میتوان به سر مرحله در رابطه با تولد کودک تقسیم کرد:
الف – علل قبل از تولد: که شامل عوامل ژنتیکی و مادرزادی میباشد.
ب - عوارض هنگام تولد: که شامل عارضه های زمان تولد میباشد.
ج – علل بعد از تولد: که شامل بیماری های مختلف، تصادف، ضایعات گوناگون عصبی و مغزی و عوامل محیطی فرهنگی ...
بخش بعدی
1- گروه کودکان آموزش پذیر:
این کودکان دارای بهره هوشی بین 75- 50 میباشند و با کمک و تشویق و استفاده از روشهای صحیح آموزشی و استفاده از حواس آنها قادر به ادامه تحصیل تا کلاس چهارم یا پنجم ابتدایی میباشند و تاحدی با اجتماع سازگار میشوند و می توانند در مقابل سوانح از خود دفاع کنند ولی بطور کلی به راحتی قادر به یادگیری مطالب ...
بخش بعدی
1) طبقه بندی کودکان از نظر تربیتی و آموزشی:
از نظر علما تعلیم و تربیت، کودکان کم رشد ذهنی برحسب میزان توانایی که در زمینه یادگیری دارند به چهار گروه تقسیم میشوند:
1- گروه کودکان موزی:
این کودکان دارای بهره هوشی بین 95- 75 میباشند و از نظر رفتار و ظاهر کاملاً مانند کودکان عادی هستند فقط در زمینه تحصیلی قادر به فراگیری بطور ...
بخش بعدی
فصل 3
مقدمه
فصل جاریروش پژوهش، روش جمع آوری و نوع وسیله جمع آوری متغیرهای وابسته و مستقل و نیز روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق را توضیح میدهد و به منظور ایجاد در زمینه تحقیقات مشابه برای دیگر پژوهشگران که تمایل خواهند داشت تحقیق مشابهی را به انجام برسانند، نگارش میشود از طرفی ستون فقرات هر تحقیقی بر بنیاد روشهای بکار ...
بخش بعدی
مسئولان آموزشی و کودکان آهسته گام
در این قسمت مهمترین نکاتی که مسولان تربیتی جامعه باید مورد توجه قرار دهند بیان میشود:
1- معرفی درست و مناسب کودکان آهسته گام به جامعه از طریق سمینارها رشد مقالات
2- اقدامات پیشگیرانه از طریق آموزش عمومی
3- شناسایی، جای گزینی، آموزش و توان بخشی و هدایت مستمر
4- تاسیس مراکز مشاوره ژنتیکی و ...
بخش بعدی
سن مدرسه
1- هماهنگی حسی و حرکتی و افزایش مهارت های ظریف حرکتی
2- افزایش آمادگی بدنی
3- بهبودی در مهارت های خودیاری(غذا خوردن- نظارفت- توالت کردن)
4- توسعه مهارت های ارتباطی(صحبت کردن با دیگران- گوش دادن به صحبت دیگران و...)
5- خودیاری در فعالیت های اجتماعی نظیر(رعایت نوبت- مهارت های حفاظتی- شرکت در فعالیت های گروهی و...)
سن ...
بخش بعدی
برای اندیشیدن
1- تواناییهای ذهنی- روانی یک کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و یک کودک عقب مانده ذهنی تربیت پذیر را که در اطراف خود می شناسید یا یکدیگر مقایسه کنید.
2- چرا متخصصان مختلف، آمار و ارقام متفاوتی از درصد شیوع زیر هنجاری ذهنی ارائه میدهد.
3- آیا میتوانید توصیه های مناسب دیگری در جهت پیشگیری از معلولیتهای ذهنی ارائه ...