نتيجه گيري:
مهمترين عامل پيشرفت و توسعه هر سازمان و اداره اي نيروي انساني آن مجموعه است. پس به نظر مي رسد با شرايط موجود تامين بهداشت روان مديران و كاركنان بايستي جزء مهمترين اهداف و استراتژي هاي هر مجموعه اي قرار گيرد.
با توجه به مجموع مباحث ذكر شده در اين مجال مي توان استنباط نمود كه با فراگيري تكنيكهاي رويارويي با موقعيتهاي ...
- به محض احساس استرس در وجود خود به آرامي و عميق نفس بكشيد و سعي كنيد تا فكر خود را روي ضربان قلبتان متمركز كنيد، در اين حالت به خود بگوييد من آرام و مسلط به خود هستم، ضربان قلبم به تدريج عادي ميشود و آرامش تمام وجودم را خواهد گرفت. چنين جملاتي به شما كمك ميكند تا در هنگام مواجهه با يك هيجان يا استرس شديد به سرعت آرامش لازم را ...
بي خوابي نشانه به وجود آمدن عدم تعادل و ناهماهنگي در سلامتي است كه با بي توجهي به آن مسلماً مشكل جديتر ميشود و تا جايي پيش مي رود كه ممكن است ما را براي هميشه اسير داروهاي رنگارنگ و مختلف خواب آور كند.
يك سوم عمر هر انساني در خواب مي گذرد و اين مدت، برخلاف تصور بعضي افراد اصلاً تلف شده محسوب نمي شود چرا كه خواب به اندازه هوا و ...
بعضي افراد معتقدند كه دنيا بدون وجود افرادي كه از آنها خوششان نمي آيد، بهشت خواهد شد!
امروز رقابت در محيط هاي كاري به شدت افزايش يافته ولي متأسفانه افراد براي رسيدن به موفقيت از روش هاي نامناسبي استفاده مي كنند.
آنها به جاي اين كه سعي كنند از توان خود براي رسيدن به موفقيت استفاده كنند سعي مي كنند تا طرف مقابل خود را به هر طريقي كه ...
راهكارهاي مقابله با استرس
- برقراري روابط كاري مناسب :
يكي از بزرگترين زمينه هايي كه كارمندان امروز بايد در آن مهارت خاصي داشته باشند توانايي در برقراري روابط كاري مناسب است.
اگر شما از اين توانايي خداداديتان استفاده نكنيد، كيفيت روابط شما در محيط كار و خانواده روز به روز بدتر شده؛ به طوري كه نهايتاً ديگران علناً از شما، رفتار ...
ج) برنامههاي كاري فشرده : انجام كارهاي متعدد در يك زمان مانند شركت در كلاس يا جلسه، تهيه گزارش كار، قرار با افراد متعدد و برنامه ريزي براي جلسات آينده، بسيار خستهكننده و استرسآور است. خواه اينگونه برنامه ها از سوي ديگران طرحريزي شود يا خود فرد چنين برنامههایي را تدوين كند.
انجام كارهاي گوناگون و تعهدات مختلف در ...
استرس شديد هنگامي رخ ميدهد كه كارمند احساس تفاهم و تمجيد و پشتيباني از سوي سرپرست خود را دارا نباشد.
همچنين هنگامي كه رئيس و سرپرست از نظر وظايف اداري يا فني شايستگي لازم را نداشته باشد كارمندان به سبب اشتباهاتي كه در نتيجه كار زياد پيش ميآيد دچار استرس بيش از اندازه ميشوند. اگر مدير از پشتيباني كاركنان خود سرباز زند ...
حتي يك بيماري كوچك استرسزا ميتواند آثار مهمي بر سازمان داشته باشد.
آثار منفي بيماري يك مدير يا كارمند كه دچار سردردهاي عصبي ميشود به صورت كاهش كارآئي، هزينههاي مراجعه به پزشك و درمان و آثار منفي رواني بر همكاران و زيردستان ظاهر ميشود.
يك مدير دچار استرس ميتواند همه كاركنان را دچار استرس كند و يك كارمند ...
فشارهاي كاري تعارضها و نوميديها مهمترين علل فرسودگي جسمي و عاطفي هستند و بيماري و پيري زودرس نيز از عواقب آن است.
بر پايه اين آگاهيها فرضيهاي پديد آمده است كه استرس يا فشار عصبي و رواني را مايه بيماري ميداند و با اطمينان ميتوان گفت اگر استرس هميشه چنين نباشد اغلب اوقات پيش درآمد بيماري است.
تجربه روي ...
علل استرس:
ريشه هاي فشار رواني را مي توان به طور كلي در عوامل فردي ومحيطي( خانواده، محيط كار و اجتماع) بررسي كرد .به دليل اهميت موضوع مورد بحث، ترجيحاً در اين بخش نقش محيط كار و روابط حاكم در محيط كار را در ايجاد استرس بحث مي كنيم.
محيط كاري وروابط حاكم بر محيط كار :
يكي از مهمترين عوامل ايجاد استرس و فشار رواني، به نوع ارتباط فرد و ...
تعريف استرس :
به طور كلي تعاريف گوناگوني از فشار عصبي و رواني به مفهوم استرس شده است .
استرس فرسودگي بدني يا عاطفي است كه بر اثر مسائل و مشكلات واقعي يا خیالی پديد ميآيد. همانگونه كه يك ساختمان در طول زمان و به واسطه وضع آب و هوا دچار فرسايش میشود، ارگانيزم و بدن انسان نيز به واسطه مشكلات فردي، خانوادگي و مسائل كاري دچار ...
استرس
مقدمه
فشارهاي عصبي و رواني كه به اصطلاح استرس ناميده ميشود در زندگي روزانه ما به طور فراوان مشاهده ميگردد.
نگراني افراد نسبت به كار، خانواده، فرزند، دوري اعضاي خانواده از يكديگر و جدائي از آنها، مشكلات اجتماعي، وضع اقتصادي و نيازهاي گوناگون، انتظارات و توقعات اداره يا سازمان از كارمندان، پيشرفت تكنولوژي ، ...